Madrid, una capital planificada des de la centralitat i des de les infraestructures d’entrada i sortida de la ciutat, també ha viscut molts casos d’integració urbana de les grans infraestructures. Els seus carrers, ampliats durant els anys trenta i quaranta del segle XX, de seguida van quedar petits, i no va ser fins a la dècada dels setanta quan va sortir a la llum el projecte definitiu de la via de circumval·lació o Tercer Cinturó de Madrid (M-30), que fou construïda amb urgència per la pressió de la congestió viària de l’època.
A la dècada del 1990, el Ministeri de Foment va centrar els seus recursos en la construcció d’una nova via, la M-40, que va descongestionar el trànsit supramunicipal. Deu anys més tard, es van centrar els esforços en la integració urbana de la M-30, sota el nom de Madrid Calle 30, a través d’una empresa publicoprivada constituïda per elaborar el projecte i la construcció de la reforma de la M-30 i que actualment s’ocupa de la seva gestió i manteniment.
El maig del 2007 van finalitzar les obres del túnel sud de la M-30 que, juntament amb el pas per sota el Manzanares, constitueix un túnel de més de 12 km. Es converteixen així tots els marges fluvials en un gran parc lineal, el projecte Madrid Río, un corredor verd metropolità que posa en valor tots els espais naturals i el patrimoni urbà relacionat des de sempre amb el riu. Es tracta d’un gran projecte metropolità amb caràcter vertebrador que enllaça des del Prado fins a Getafe, espais verds, jardins, parcs urbans, boscos i carrers, i recupera així la relació de la ciutat amb el riu.
Més informació a:
Projecte Madrid Río. Ajuntament de Madrid
http://bit.ly/29epjaX
Parque Río Manzanares, Madrid. Urban-e
http://urban-e.aq.upm.es/miscelanea/view/parque-del-r-o-manzanares-madrid/full
Projecte de soterrament de la M30 “Calle 30”.
http://www.mc30.es/index.php/calle-30/historia
Parc lineal Madrid Río
http://www.esmadrid.com/informacion-turistica/madrid-rio