L’autopista interestatal I-280 de San Francisco és des de fa dècades un tema sobre la taula de debat entre institucions i ciutadans. L’urbanisme dels anys cinquanta va proposar autopistes davant la forta demanda de l’automòbil, però més tard, el terratrèmol Loma Prieta del 1989 va derruir dos trams del gran viaducte que travessava la ciutat. Aquest fet va demostrar a ciutadans i polítics que la xarxa viària existent de San Francisco estava suficientment estructurada per sustentar gran part del tràfic quotidià de la ciutat. Si abans del desastre natural ja hi havia molta opinió pública a favor de la demolició de la I-280, aquest fet va acabar de convèncer la població sobre la necessitat de la demolició del gran viaducte de dos pisos que fragmentava la ciutat i dividia els barris.
El 2002 l’autopista Embarcadero va ser substituïda per una plaça en forma de bulevard urbà amb una línia de tramvia incorporada que connecta el moll amb el centre i el barri de Castro. Un gran parc de més de 40 ha s’endinsa des de la zona dels molls cap al centre de la ciutat, i s’ha regenerat el barri amb nous habitatges i noves activitats i usos mixtos. Avui en dia, encara resten trams pendents d’enderrocar, que depenen de les agendes polítiques. Durant el 2013 es va convocar un concurs públic, 280 Freeway Competition, per repensar el tram nord situat al carrer 16 com també, en els darrers mesos, el tram prop de Mission Bay.
Més informació a:
http://www.foundsf.org/index.php?title=The_Freeway_Revolt
http://www.spur.org/publications/spur-report/2013-06-06/taking-down-freeway-reconnect-neighborhood
http://www.sfgate.com/bayarea/article/I-280-near-Mission-Bay-would-be-razed-in-Caltrain-6254662.php#photo-6335832
Guanyadors del concurs “280 Freeway Comptetition”
http://www.cadsf.org/seed/280-freeway-competition-winners/