Visita tècnica a la metropole de Lyon

Entre el 21 i el 23 de maig vàrem participar en una visita tècnica organitzada per la Red de ciudades de la Bicicleta a la Metròpole de Lyon, àrea metropolitana amb la que l’AMB col·labora estretament per al foment i l’intercanvi de bones pràctiques en diferents àmbits, com la mobilitat sostenible.

La visita, centrada en conèixer de primera mà les ambicioses polítiques públiques desenvolupades per part de la metropole de Lyon entorn la bicicleta, va ser font d’inspiració. De fet, només amb un primer contacte a la ciutat de Lió, percebem canvis, amb molta mobilitat en bicicleta a la ciutat i grans corredors ciclistes que fa pocs anys ni tan sols exisitien. 

Aquestes primeres sensacions es van mantenir durant la visita, i vàrem poder anar entenent algunes de les peces clau de l’èxit de la metròpolis ciclista de Lió, us les presentem!

Primera clau: polítiques metropolitanes in-crecendo i pla ambiciós de la bicicleta

La primera parada va ser a la seu de la metropole de Lyon, que ens va presentar la seva feina i ens va contextualitzar:

  • El seu àmbit territorial: 58 municipis, 1,4 milions d’habitants i 534km2
  • La dimensió de la institució: amb uns 10.000 treballadors/res i un pressupost de 4.000 milions d’euros
  • La governança de la mobilitat: amb competències sobre la xarxa viària, la logística, l’estacionament, la mobilitat compartida i la mobilitat activa. Existeix un diàleg ciutats-metropole per al desenvolupament de projectes.
  • Els marc temporal: els governs locals tenen una durada de 5 anys

Sota aquest paraigües, les polítiques ciclistes formen part de la institució des de fa quasi tres dècades, on hi han anat guanyant pes. El primer pla de la bicicleta va veure la llum el 1998 i es centrava en el desenvolupament d’infraestructura ciclista, com el 2on pla de la bicicleta (2003). No és fins 2009, amb el 3er pla de la bicicleta, que es presenta una estratègia més holística i que inclou altres polítiques i accions més diversificades.

El darrer pla, plan Vélo 2024-2030, es presenta com un pla integral que té per objectiu triplicar el tràfic ciclista, amb accions que van desde la millora de les infraestructures existents com els nous estandards de les Voies Lyoneses (les Bicivies Lioneses), l’estacionament, ajudes a la compra de cicles (bicicletes i cargo bikes), promoció d’espais d’autoreparació i “cases de la bicicleta” dinamitzades per entitats amb finançament públic, serveis metropolitans de bicicleta compartida metropolitans (veloV), programes de formació ciclista o la promoció del cicloturisme.

Un programa que ens va semblar original per fixar la bicicleta entre joves és el Freevélo’v, mitjançant el qual es cedeixen bicicletes gratuïtament a ciutadans d’entre 14 i 28 anys o estudiants. El període màxim de la cessió és d’un any, tot i que és renovable. Si poses l’ull, aquestes bicicletes es veuen arreu, amb una gran concentració en barris propers a les zones universitàries.

Per desenvolupar les 60 accions descrites al pla i aconseguir els ambiciosos objectius, la Metropole ha destinat un pressupost de 500 milions d’euros entre 2021 i 2026 per la mobilitat activa. A més, compta amb un equip de 15 persones per desenvolupar infraestructura ciclista i 35 persones més per tirar endavant altres accions i polítiques públiques ciclistes.

Segona clau: regulació estatal que bufa a favor

La Metropole, també ha aprofitat estratègies estatals de diferent caire per posicionar la bicicleta com a mode de transport prioritari i alhora, pacificar les ciutats del seu àmbit territorial.

  • Pacificació del trànsit a través del doble sentit ciclista

El doble sentit ciclista en carrers 30 es permet a França des del 2010, com a resultat d’unes proves pilot exitoses a diverses ciutats, i actualment és una mesura generalitzada arreu del país. 

La Metropole de Lió ha desenvolupat el projecte “ciutat 30” mitjançant el qual carrers on prèviament es circulava a 50km/h s’han transformat a carrers 30, on a més a més, es permet el doble sentit ciclista. El desenvolupament del projecte constata l’eficàcia de la mesura a diferents nivells, doncs no representa un benefici únicament per la bicicleta:

  • Han reduït la velocitat de circulació entre un 3% i 5%
  • La sinistralitat ha disminuït un 41%
  • L’ús de la bicicleta ha augmentat

A casa nostra, fa pocs dies, el Ministeri d’Interior ha actualitzat el Reglament General de Circulació, amb l’objectiu de millorar la protecció dels usuaris vulnerables de les vies. Una de les grans novetats d’aquesta modificació és la possibilitat que brinda als municipis d’introduir el doble sentit ciclista en carrers 30, generant un nou escenari al conjunt de l’estat espanyol.

  • Formació i acompanyament en la mobilitat cicilista

França disposa d’un dispositiu nacional de formació ciclista, l’anomenat Savoir rouler à vélo, amb una metodologia estandarizada, 3 nivells de competències i un temps establert de formació per cada nivell de competències. A més, el darrers anys, s’han destinat fons nacionals per desenvolupar el dispositiu al màxim d’escoles del país. 

Amb aquest context, la Metropole de Lió ha facilitat el desenvolupament del dispositiu en el seu territori i ha finançat bici escoles (Vélo-ecole), apropant l’aprenentatge de la bicicleta no només a infants, també a persones adultes i persones amb discapacitat.

A més, les bici escoles també fan tallers d’autoreparació, per tal que les persones usuàries siguin més autònomes en les petites reparacions i ens les posades a punt d’aquest senzill vehicle.

A casa nostra, disposem de metodologia estandaritzada, l’anomenada UnaBiciMés, i s’ha inclòs la formació ciclista en els currículums escolars. Tanmateix ens manca la disposició de fons nacionals o regionals que facilitin el desenvolupament de programes de formació i acompanyament ciclista de manera continuada en el temps.

Tercera clau: projectes emblemàtics, també per la bici

  • Gran projecte de transformació urbana a Lyon Part-Dieu

Durant la visita, vàrem conèixer l’empresa pública SPL Lyon-Part Dieu, creada el 2014 per definir la transformació urbana de l’estació de tren Lyon Part‑Dieu i el districte que al seu voltant. L’estació Lyon Part-Dieu és la principal estació ferroviària de Lió (150.000 passatgers/dia) i una de les més grans de França, representa un node de correspondències de l’alta velocitat, trens regionals i metro, situada al districte de La Part‑Dieu, que esdevé el centre d’activitat econòmica de la ciutat. 

Així, l’empresa pública SPL Lyon-Part Dieu ha liderat la definició i l’execució de les obres de transformació urbana d’un àmbit de 177 hectàrees que representa un gran pol d’activitat i mobilitat de la regió. Sota l’objectiu de transformar l’estació per tenir un hub ferroviari més eficient i un centre urbà més habitable, s’ha treballat per crear un espai més permeable per vianants i bicicletes. 

Amb tot, l’estació ha duplictat la capacitat del vestíbul, creant nous accessos i reorganitzant els fluxos de mobilitat, portant els motoritzats al subsòl i dedicant la nova façana (Place Béraudier) als modes sostenibles i renaturalitzant tot l’espai urbà.

El nou aparcament soterrat, ha permès alliberar l’espai dedicat a l’aparcament en superfície i ha incorporat un gran aparcament de bicicletes (Vélozone) amb capacitat per 1.500 bicicletes. L’aparcament de bicicletes, amb rampa i accés propi des de la plaça Béraudier, disposa de places reservades per cargobikes, espais d’aparcament més amplis per bicicletes amb alforges o cadiretes d’intants, també d’altres places per bicicletes de mida estandard. L’horari de funcionament és de 4 de la matianda a la 1, coincidint amb l’horari de l’estació. L’aparcament és gratuït si utiltitzes el tren o el transport públic i un cost de 2euros/dia per la resta de persones usuàries. Es pot pagar amb targeta de crèdit en l’accés. L’aparcament es va inaugurar el juliol de 2023 i actualment està ocupat en un 25%.

  • Túnel ciclista de la Croix-Roussé

Durant la visita, aprofitant els itineraris en bici per la ciutat, vàrem conèixer el túnel de la Croix-Roussé, creat el 1952 per milorar les connexió de la ciutat amb els barris perifèrics i descongestionar el barri de la Croix-Roussé, que és turó entre el riu Saona i el riu Roine. El 1999, com a resultat del foc al túnel del Montblanc, van canviar els estàndards de seguretat i es va decidir obrir un nou túnel paral·lel a l’existent.

El túnel té una longitud de 1,8km i 10 metre d’amplada, disposa de 11 sortides d’emergència i 200 càmeres de seguretat. Les bicicletes circulen per un carril bici bidireccional segregat dels vehicles a motor mitjançant un mur continu de formigó. El túnel ciclista permet creuar el barri de la Croix-Roussé evitant puja i baixar el turó. És imprescindible portar llums davant i darrera enceses dins del túnel per seguretat.

A més, des de 2016, el túnel disposa d’un comptador de fluxos cicilistes que permet avaluar el creixement en l’ús d’aquesta infraestructura. Actualment, hi pasen més unes 5.000 persones cada dia i entre 2020-2026 el tràfic ciclista ha augmentat un 120%.

Amb tot, confirmem la facilitat de moure’s en bicicleta per la ciutat de Lió i la seva metròpoli. 

Si us hem desperat la curiositat, us aninem a visitar Lió en bicicleta, amb connexió en tren desde Barcelona, podreu conèixer la ciutat així com la seva àrea metropolitana i més enllà, doncs existeix una ruta cicloturista a través del riu Roine, la Via Rhôna, que a més forma part de la europea de rutes ciclosturistes, la xarxa eurovelo.

Més informació de la visita, consulta el resum de la RedBici aquí