L’any 1956 el Ministerio de Obras Públicas anunciava noves carreteres que connectaven les ciutats en expansió amb la seva metròpoli i la resta del territori nacional. En aquell moment destacaven que les carreteres tindrien pistes per a bicicletes i passejos amb arbrat per als vianants.
Alguna cosa devia passar entre aquest anunci i el que es va fer efectiu posteriorment, ja que els km de carreteres, autovies i autopistes en el nostre territori es van multiplicar oblidant completament els vianants i les bicicletes.
Ara, 60 anys més tard, inaugurem finalment una connexió pedalable que supera dues barreres viàries de la metròpoli barcelonina: la B-20 (Ronda de Dalt) i la B-23 (sortida de la Diagonal). Aquesta nova connexió de 900m per a vianants i bicicletes, que forma part de la xarxa metropolitana Bicivia, permet que vianants i bicicletes enllacin de forma segura i còmoda el Baix Llobregat amb Barcelona. Poques vegades s’ha invertit una xifra semblant (1,7 milions €, IVA inclòs) en infraestructures exclusives per als modes no motoritzats.
La infraestructura que s’ha inaugurat aquest matí és fruït de la col·laboració entre administracions. L’ATM va obrir el camí mitjançant un estudi inicial d’alternatives per superar aquesta barrera que des de l’AMB es va rebre gratament, donat que es tractava d’una connexió fonamental per impulsar la mobilitat sostenible metropolitana. A partir d’aquí, des de l’AMB hem treballat conjuntament amb els ajuntaments d’Esplugues de Llobregat i Barcelona.
El camí pedalable, projectat per l’estudi d’arquitectes Batlle i Roig i executat per Rogasa i Agrotècnica del Segrià (jardineria i reg), compta amb espais de formigó diferenciats per a vianants i bicicletes, zones d’estada amb bancs, papereres i aparcaments de bicis, i amb un enllumenat que permet augmentar la visibilitat i seguretat durant la nit. Així mateix, a l’inici del camí a Barcelona, es disposa d’un comptador de bicis d’Ecocounter que permetrà fer un seguiment de la demanda de bicicletes i també, a l’inici del camí a Esplugues, podreu veure el primer senyal vertical de la Bicivia 7.
(Foto: AMB. Robert Ramos)
Faltarà, ara bé, millorar les connexions immediates: l’arranjament del tram de 200m del parc de Cervantes és necessari per facilitar l’ús de la nova connexió a tot tipus de rodes (patinets, patins, etc). Així com també el pas per l’av. Jacint Esteve Fontanet, que durant uns mesos haurà de ser compartit per vianants i bicicletes. En ambdós casos són actuacions ja previstes pels dos municipis i s’executaran en els propers mesos.
Cal destacar l’aposta clara dels dos municipis implicats per aconseguir que la bicicleta sigui un mode de transport de ple dret a les seves ciutats. En el cas d’Esplugues cal remarcar l’execució de la continuació de la connexió que s’inaugura avui, amb el nou carril bici de l’av. Països Catalans.
La Bicivia 7 és l’eix pedalable bàsic que enllaçarà la zona del Fòrum de Barcelona i Sant Adrià de Besòs amb Castelldefels platja, seguint l’itinerari de la Diagonal de Barcelona i de la C-245 al llarg dels municipis de Cornellà, Sant Boi, Viladecans, Gavà i Castelldefels.
Aquesta connexió que inaugurem avui, però, també permetrà a l’alçada del pont d’Esplugues connectar amb l’eix de la Bicivia 4 fins a Sant Just, Sant Joan, Sant Feliu, Molins… Com ja sabreu l’abril de 2016 es va aprovar a l’AMB per unanimitat el mapa de la Bicivia, després de reunions amb tècnics i polítics dels diferents municipis. Durant els propers anys es vol aconseguir executar aquesta xarxa, connectant de forma segura i directa per a vianants i bicicletes els 36 municipis metropolitans i els polígons d’activitat econòmica.
La bicicleta a la nostra metròpoli, amb distàncies perfectament pedalables, exerceix un rol important en l’estratègia metropolitana de millora de la qualitat de l’aire. Necessitem treballar plegats des de totes les administracions per aconseguir el necessari canvi d’hàbits de la ciutadania.