19è Congrès Ibèric “La bicicleta y la ciudad” a Coslada

Els passats 16, 17, 18 i 19 de març, vam participar al 19è Congrés Ibèric “La Bicicleta y la Ciudad”, celebrat a la ciutat de Coslada, i organitzat per la coordinadora estatal en defensa de la bici ConBici, juntament amb l’associació Coslada en Bici i la Federació Portuguesa de Cicloturisme i Usuaris de la Bicicleta.

Com el seu nom indica, aquest congrés vol fer èmfasi en el paper de la bicicleta com a mitjà de transport a les ciutats. El programa es va definir al voltant de sis eixos per tal d’abordar els temes més rellevants en relació amb la mobilitat en bicicleta a les ciutats: mobilitat, legislació i governança, promoció i formació, cicloturisme, salut i medi ambient, i equitat.

L’Oficina Metropolitana de la Bicicleta va participar en la taula sobre legislació i governança per tal de compartir el treball desenvolupat en el camp i la regulació de la bicicleta des del punt de vista d’una institució territorial, com és l’AMB, en col·laboració dels municipis metropolitans.

Des del 2018, l’Oficina Metropolitana de la Bicicleta ofereix suport als diferents municipis de l’àrea metropolitana de Barcelona per acompanyar-los en la introducció de la regulació de la bicicleta i els vehicles de mobilitat personal (VMP) en les seves ordenances de mobilitat.

És un objectiu essencial que les administracions públiques puguin afavorir i promocionar la mobilitat activa al seu territori, per això és molt important el contingut relacionat amb la bicicleta i els cicles que es recull a les ordenances de circulació. És un fet que, mitjançant les ordenances, es pot protegir els usuaris de la via més vulnerables, alhora que es poden prioritzar els mitjans de mobilitat activa i sostenible, en detriment de la mobilitat motoritzada privada i contaminant.

A més, si aquesta tasca es coordina i s’alinea en un territori, es poden harmonitzar les condicions per a les bicicletes i els cicles, de manera que es faciliti la comprensió i el coneixement de la regulació i aquesta estratègia es converteixi en una acció de governança metropolitana a favor de la bicicleta.

Si voleu saber-ne més, podeu consultar la presentació en aquest enllaç

A més a més, ens vam poder nodrir de moltes experiències, i ben variades, d’arreu del territori. Ens va complaure molt compartir el programa amb altres iniciatives i actors que actualment desenvolupen projectes ciclistes tant a l’àrea metropolitana de Barcelona com a la resta del territori català. 

La jornada de dijous va començar acompanyant infants de Coslada a l’escola en bicicleta, una iniciativa que es duu a terme un cop al mes gràcies a la col·laboració de la Policia Local de Coslada. Posteriorment, es va iniciar el Congrés amb una benvinguda institucional que va donar pas a les comunicacions tècniques.

A continuació, destaquem algunes comunicacions metropolitanes que van presentar entitats del territori en el marc d’aquest congrés.

EIX DE MOBILITAT

L’eix de mobilitat va començar amb “El potencial de canvi modal de la bicicleta a Barcelona”, a càrrec de Joan Checa Rius i Xavier Bach, de l‘IERMB. En aquesta presentació es va fer un interessant exercici per quantificar quina porció de la mobilitat total de la ciutat de Barcelona és factible que es transformi en desplaçaments en bicicleta.

Malgrat que Mataró no és un municipi metropolità, ens van semblar més que rellevants les reflexions sobre la “Implantació ràpida i econòmica d’infraestructura ciclista. L’experiència de Mataró”, de Pere Móra (Ajuntament de Mataró).

Finalment, vam assistir a una mirada dinàmica i estratègica sobre la coordinació entre impulsors de la ciclologística al nostre territori gràcies a “L’articulació del sector de la ciclologística des de l’Economia Social a Catalunya”, per Benjamí Aguilar, Raúl Rodriguez i David Estop, de Som Ecologística.

EIX DE PROMOCIÓ

A l’eix de promoció vam poder assistir en primer lloc a la presentació de l’“Anàlisi d’accions de promoció de la bicicleta en relació amb el paper de les entitats i l’Administració pública”, a càrrec de María Elisa Ojeda, de la consultoria COMOBA.

Posteriorment vam gaudir de la presentació “Tretze anys de @enbicixbcn: Rodant per les xarxes”, de J. Gabriel Gallart, de l’Ajuntament de Barcelona, on va presentar la gran i continuada tasca de comunicació i difusió de les polítiques ciclistes de la ciutat.

També vam gaudir de l’experiència del Bicibús, que s’ha estès enormement després de la pandèmia, amb el “El mapa del Bicibús: les famílies s’uneixen per pedalar juntes”, de Gemma Simón i Mas, de la Universitat Autònoma de Barcelona.

EIX DE FORMACIÓ

A l’eix de formació destaquem el projecte “Assaig d’implementació 1BICI+ a Catalunya”, presentat per Xavi Prat, de Factoría de Ciclistas. En aquesta presentació vam conèixer un projecte finançat per la Generalitat de Catalunya que vol consolidar estratègies de formació en mobilitat ciclista sota la metodologia 1bici+ a diferents ciutats catalanes.

També es va presentar el “Rodescola, iniciativa de foment de l’ús de la bicicleta a la comunitat”, a càrrec de Javier Martínez, del Departament d’Educació Vial de la Policia Local de Sant Boi de Llobregat.

EIX DE LEGISLACIÓ

Finalment, en l’eix de legislació també vam poder conèixer el projecte “BiciZen: plataforma de col·laboració per fer ciutats més pedalables”, presentat per Gemma Simón i Mas, de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Si voleu conèixer més detalls i accedir a totes les ponències, així com a les conclusions del Congrés, us convidem a visitar la pàgina de la Zikloteka, on trobareu tota la informació ampliada d’aquest i d’altres congressos, i moltes més publicacions.