Entrega dels Premis Bicimpuls 2023

Com cada any, l’acte d’entrega dels Premis Bicimpuls, esdevé un espai de trobada per a les entitats, usuaris de la bici i personal de l’AMB, que treballen i sumen esforços per promocionar l’ús de la bicicleta a la metròpolis de Barcelona. 

Celebrada el passat 19 de març a la sala d’actes de la biblioteca Francesc Candel, l’entrega dels premis Bicimpuls 2023 va ser un acte que ens va permetre, en primer lloc, donar a conèixer els 10 projectes que enguany han presentat candidatura, i, en segon lloc, desvelar els projectes guanyadors d’aquesta 6a edició dels Premis Bicimpuls. En total es van premiar cinc candidatures amb una quantia de 3.000 € per a cada premi entregat.

A continuació, us presentem les diferents candidatures i els projectes guanyadors a cada categoria:

En la categoria Foment de la bicicleta per la mobilitat quotidiana, destinada a iniciatives que promouen la bicicleta com a mitjà de transport urbà quotidià i segur, es van presentar dues candidatures: Maraki en bicicleta, de Maria Vidal Agulló, un projecte d’economia social i solidària que promou l’ús quotidià de la bicicleta mitjançant tallers d’alforges i cistelles, de serigrafia, i també serveis gràfics, i Acompanyament: En bici a la feina, de Biciclot SCCL, amb la tasca d’acompanyament a adults en els trajectes de la feina a casa o de casa a la feina.

La candidatura que va resultar guanyadora va ser: Maraki en bicicleta, de Maria Vidal Agulló

En la categoria Ús de la bicicleta com a eina per generar activitat econòmica, és a dir, iniciatives d’emprenedoria que utilitzen la bicicleta com a eina per generar activitat econòmica i llocs de treball, va quedar deserta per manca de candidatures.

En la categoria Ús de la bicicleta com a eina d’inclusió social, és a dir, iniciatives que utilitzen la bicicleta com a eina per afavorir la inclusió social, es van presentar quatre candidatures: DONES EN RODES: pedalant cap a l’empoderament, de l’AFA Joaquim Ruyra, projecte Escola de Vida Les Planes – La Florida, una iniciativa amb l’objectiu promoure la inclusió i l’intercanvi cultural entre dones de diferents orígens culturals a través de l’aprenentatge de l’ús de la bicicleta; Escola d’Oficis de mecànica de bicicletes, de l’UTE Pedalem Barcelona, que consisteix en una formació teoricopràctica dirigida a persones en risc d’exclusió social per a ensenyar-los l’ofici de mecànica de bicicletes i afavorir la seva ocupabilitat; La Joëlette arriba a Molins, d’Associació Enreda’t per la Diversitat, amb l’objectiu de permetre a les persones amb discapacitat, mobilitat reduïda i gent gran apropar-se a l’espai natural i a l’excursionisme, d’una manera inclusiva a través de l’ús de la cadira Joëlette i d’una xarxa de voluntaris que les acompanyin formant part del grup; i per acabar, Taller Comunitari de Bellvitge, de L’Henbici, que és un espai d’interrelació on compartir experiències, estones de reparacions, amb gent del barri, de totes les edats i procedències amb un denominador comú: la bicicleta.

La candidatura que va resultar guanyadora va ser: DONES EN RODES: pedalant cap a l’empoderament, de l’AFA Joaquim Ruyra. Projecte Escola de Vida Les Planes- La Florida

En la categoria Ús de la bicicleta com a element d’expressió cultural, és a dir, iniciatives que utilitzen la bicicleta per impulsar esdeveniments o projectes culturals o per fomentar la cultura de la mobilitat ciclista, es van presentar dues candidatures: Construcció col·lectiva d’una “ManiCargui” Feminista, de Col·lectiu Punt 6, en la que un grup de dones i persones no binàries han dissenyat i construït col·lectivament una plataforma-remolc portada per una bici de càrrega elèctrica que es carrega amb plaques solars, per utilitzar en esdeveniments massius i activitats culturals feministes; i Documental Bicibus, OTOXO Productions SL el documental “BICIBÚS, ¡A seguir pedaleando!”, de duració 27 minuts, explica les interioritats del bicibús de Barcelona i les seves reivindicacions: el dret de qualsevol criatura a moure’s sense perill en bicicleta per ciutats i pobles.

La candidatura que va resultar guanyadora va ser: Construcció col·lectiva d’una “ManiCargui” Feminista, de Col·lectiu Punt 6

Finalment, a la 5a categoria, Projecte d’innovació o d’investigació relacionat amb la bicicleta, es van presentar dues candidatures: Anàlisi d’ús dels carrils bici de Barcelona, recompte de ciclistes segons perfils, pel Bicicleta Club Catalunya- BACC, un estudi que es fa anualment a Barcelona i que recopila dades, estableix comparatives i aprofundeix en la comprensió de la mobilitat ciclista a la ciutat, diferenciant el perfil de les persones per gènere, per tipus de vehicle (bici particular, bicicleta pública, Bicing) i el seu ús; i BiciZen: Una plataforma col·laborativa per ciutats més ciclables, de la Universitat Autònoma de Barcelona, que és un projecte de ciència ciutadana que promou la ciclabilitat de les ciutats. Mitjançant una aplicació mòbil, els ciclistes comparteixen dades sobre aparcaments, seguretat i suggeriments d’infraestructures. És un projecte universitari liderat pel grup de recerca City Lab Barcelona de l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals de la Universitat Autònoma de Barcelona (ICTA-UAB).

La candidatura que va resultar guanyadora va ser: BiciZen: una plataforma col·laborativa per ciutats més ciclables, de la Universitat Autònoma de Barcelona

Tanmateix, el jurat va decidir atorgar un premi accèssit a un dels projectes més ben valorats que es va quedar sense premi en la seva categoria. Es tracta del projecte Taller Comunitari de Bellvitge, de L’Henbici

En resum, una entrega de premis molt interessant i divertida, conduïda i amenitzada per les actrius Mireia Scatti i Beatriu Castelló d’ImproBarcelona, on vam poder fer un petit homenatge a la feina anònima i desinteressada que realitzen un grapat dels col·lectius i entitats ciclistes del territori.

Enhorabona a tots els participants i especialment a les entitats guanyadores!