El passat dilluns 17 de juny, des de l’Oficina Metropolitana de la Bicicleta, vam presentar una nova eina per millorar i promocionar la mobilitat en bicicleta a la metròpolis de Barcelona: un visor de rutes ciclistes dissenyat principalment per donar suport als usuaris de la bicicleta a l’hora de planificar els seus itineraris ciclistes a la ciutat de Barcelona i als 15 municipis metropolitans on s’ha implantat el servei de bicicleta pública compartida, l’AMBici.
El projecte veu la llum després de més de dos anys de treball i una inversió total de 181.379,00 €, finançada pels fons Next Generation. Amb un model de col·laboració ampli, liderat per l’Oficina Metropolitana de la Bicicleta, hi han participat diversos agents i àrees de l’AMB (servei TIC i servei web), AMB Informació i Serveis, l’Institut Metròpoli i empreses privades com Nexus Geographics i Infraplan.
Durant la presentació de la nova eina i en la primera taula rodona s’ha explicat que la feina principal ha consistit a digitalitzar la infraestructura pedalable de 15 municipis de l’àrea metropolitana, mitjançant un model de dades molt exhaustiu. En una primera fase, s’han incorporat 1.840 km de trama urbana, principalment infraestructura pedalable (carrils bici i vies compartides), de 15 municipis on ja s’ha implementat el servei AMBici. El visor també inclou els 545 km que abasten tota la xarxa Bicivia (incorporats prèviament per l’Institut Metròpoli) i la xarxa pedalable de la ciutat de Barcelona.
Tanmateix, està previst que durant els tres anys vinents es completi l’oferta amb dades de la resta de municipis metropolitans i s’hi afegeixin 2.800 km més. En aquest punt, el planificador de rutes funcionarà per tot el territori metropolità.
Un cop recopilada tota la informació, s’ha creat un lloc web adaptatiu amb el visor de les dades ciclistes, que consisteix principalment en un mapa de la xarxa pedalable que presenta diverses funcionalitats i dades per als usuaris.
En primer lloc, els usuaris poden introduir el tipus de bicicleta que faran servir (si serà pública compartida o particular) i el punt d’origen i el de destí del desplaçament (sempre que sigui dins del territori metropolità). A continuació, el visor planificarà les possibles rutes tenint en compte les especificacions i particularitats de la bicicleta. Com a resultat, el visor calcularà tres rutes per escollir:
- La més ràpida, que evita les vies d’alta ocupació i prioritza la infraestructura ciclista.
- La més segura, que prioritza els carrils bici segregats.
- La més plana, que minimitza els desnivells de l’itinerari.
En segon lloc, també és possible veure-hi els principals serveis públics de bicicleta, com són el servei Bicibox, el Bicing i l’AMBici. En aquests casos, es poden consultar les dades bàsiques de les estacions i la disponibilitat. A més, els usuaris també tenen la possibilitat de presentar queixes i suggeriments que ajudaran a continuar incorporant millores a aquesta nova eina.
Així doncs, amb la posada en marxa d’aquest nou visor de dades amb planificador de rutes ciclistes, l’AMB ofereix una eina més per promocionar l’ús de la bicicleta a l’àrea metropolitana de Barcelona, fet que incentiva el canvi cap a un model de mobilitat metropolitana més neta, saludable i sostenible.
Finalment, en una segona taula rodona s’han presentat algunes dades i serveis metropolitans relacionats amb la bicicleta. D’una banda, l’EMEF ha exposat dades sobre l’ús de la bicicleta a la metròpolis. D’altra banda, també s’han exposat dades rellevants sobre els serveis de bicicleta pública compartida presents a la metròpolis (Bicing i AMBici).
A continuació podeu consultar les presentacions: