El dimarts 25 de març, a la sala de plens de l’AMB, es va celebrar una jornada tècnica sobre la Bicivia, sota el títol: infraestructures interurbanes de qualitat.
Mitjançant la jornada es pretenia, d’una banda, compartir els principals resultats de l’auditoria externa realitzada sobre l’evolució del projecte Bicivia, i per l’altra, presentar els nous criteris de disseny de la Bicivia, que alhora són el resultat de les recomanacions sobre infraestructura que recull l’informe de l’esmentada auditoria.
L’obertura de la jornada, a càrrec del vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Sr. Carlos Cordón, va recollir paraules a favor de la reflexió compartida, tècnica i política, per prendre les millors decisions possibles, potenciant la Bicivia i promovent la bicicleta com a mitjà de transport saludable i sostenible.


En el marc d’aquesta jornada, l’AMB va convidar la Dra. Meredith A. Glaser per iniciar la sessió amb una conferència magistral dedicada a reflexionar sobre el gran impacte positiu que generen la implementació d’infraestructures ciclistes a les diutats d’arreu, millorant no només les condicions de la bicicleta, sinó repercutint positivament en la qualitat de l’espai públic, en la percepció de la segurat i l’autonomia de la infància, en la millora de la qualitat de l’aire i la reducció del soroll o la creació d’espais verds. La seva intervenció va tenir un caràcter molt pràctic i revelador, exposant aprenentatges i des-aprenentatges personals vinculats a la seva expertesa en el camp de la mobilitat ciclista.


La Dra. Meredith Glaser, és professora de mobilitat ciclista al Departament de Geografia de la Universitat de Gant i directora general de l’Urban Cycling Institut. Amb gairebé 20 anys d’experiència docent i una formació multidisciplinària en salut pública, planificació urbana i disseny ambiental, ha esdevingut una educadora especialitzada en sistemes i governança de ciclisme urbà. Així, la seva exposició, a més de presentar diferents casos d’èxit d’arreu, també va incorporar valuoses reflexions sobre reptes, amenaces i oportunitats als que s’enfronten les ciutats que treballen transformar el seu espai públic en un entorn més equitatiu, saludable, verd i sostenible.
Posteriorment, es va donar pas al segon bloc de la jornada, on les presentacions es van centrar en el cas específic de la xarxa Bicivia.
En primer lloc, l’arquitecta María Elisa Ojeda de la consultora en mobilitat COMOBA, i la Dra. Sara Ortiz, del Col·lectiu Punt 6, van fer la presentació dels principals resultats obtinguts en el desenvolupament de l’auditoria a la Bicivia, desenvolupada durant el 2023 i entregada el març de 2024. Al llarg de la intervenció, van explicar els objectius i la justificació per la redacció de l’informe, així com la metodología aplicada per fer el balanç dels diferents indicadors. També es van exposar les principals dades quantitatives i qualitatives aportades, tant per l’AMB com per l’Institut Metròpoli. Seguidament, van mostrar un resum de les principals recomanacions, generals i per àmbits, obtingudes com a resultat de l’anàlisi de dades.


Els resultats generals de l’auditoria es van endreçar i presentar seguint els criteris de Gènere en la Mobilitat (Guia per la integració de la perspectiva de gènere als plans de mobilitat urbana sostenible – PMUS, de l’ATM). Alhora, els resultats per àmbits recullen les recomanacions segregades per blocs: la planificació i el disseny de la infraestructura, la governança, la normativa, la comunicació i les accions per la promoció de l’ús de la bici.
En segon lloc, la Sra. Maite Pérez, del Servei de Planificació de Mobilitat sostenible de l’AMB, va ampliar i actualitzar la informació relativa als trams de la xarxa Bicivia pendents d’executar. Més concretament, va presentar una selecció dels principals nusos o trams complexos que caldrà resoldre per completar la xarxa Bicivia. En 2016, amb l’aprovació de la Bicivia, es van identificar 26 nusos i/o trams d’alta complexitat, aquesta dificultat rau en diferents variables: complexitat infraestructural, diversitat d’agents implicats o afectacions urbanístiques. L’auditoria afegeix 17 nous punts i augmenta el llistat a 43 nusos o trams complexos.


Cal tenir en compte, però, que dels 43 punts, a dia d’avui 8 estan executats, 3 es troben en obres, 8 estan en fase de redacció i 24 resten pendents.
En tercer lloc, la Sra. Ruth Lamas, de l’Oficina Metropolitana de la Bicicleta, i el Sr. Xavier Nogués, del Servei d’Actuacions de mobilitat sostenible de l’AMB, van presentar com les recomanacions de l’auditoria van inspirar reflexions internes entorn l’espai que requereix a dia d’avui una via pedalable capaç d’acollir unes 2000 persones/dia, que són els fluxes que soporten les principals connexions metropolitanes. Així, doncs, aquestes reflexions es recullen en els nous estàndards pel disseny de la Bicivia. Aquest document també inclou altres especificacions pel que fa a la qualitat de la infraestructura, la seva identificació i el reconeixement.


La jornada es va cloure amb unes paraules per part de l’Ilm. Sr. Carlos Cordón, vicepresident de Mobilitat, Transports i Sostenibilitat de l’AMB.
Posteriorment, es va desenvolupar un taller pràctic destinat a equips tècnics i dinamitzat per la Dra. Meredith Glaser. En el marc del taller, es va treballar sobre les diferents estratègies d’acceleració dels processos de canvi de les ciutats per la millora de la ciclabilitat d’aquestes.


Per més informació, podeu consultar:
Enllaç al vídeo de la jornada