Entrevista a Sandra Llopart, alcaldessa de la bici de Barcelona

Fa uns anys, cap al 2016, l’entitat Bycs, establerta a Amsterdam, va tenir una original idea per incentivar i promoure l’ús de la bicicleta a la ciutat mitjançant la creació d’una nova figura de referència: l’alcalde o alcaldessa de la bici.

L’origen d’aquesta idea? Doncs a la ciutat d’Amsterdam existeix des de fa molts anys la figura de l’alcalde o alcaldessa de la nit, un càrrec creat amb l’objectiu de vetllar per la vida nocturna de la ciutat i promoure la mediació entre govern municipal, ciutadania i empreses del sector de l’oci nocturn. 

Sota aquest context, l’equip de Bycs va tenir la idea de crear la mateixa figura però adreçada a impulsar i vetllar per l’ús de la bicicleta a la ciutat. I és així com el 2016 es va nomenar la primera alcaldessa de la bici d’Amsterdam: Anne Luten. En pocs anys, la iniciativa s’ha convertit en un èxit i s’ha anat expandint fins al punt que, el 2020, ja existien més de 100 alcaldes i alcaldesses de la bici arreu del món.

Recentment, aquesta iniciativa ha arribat al nostre territori. Gràcies a una col·laboració entre Bycs i el BACC, la passada primavera es va obrir un procés per presentar-se com a representant de l’Alcaldia de la bicicleta Barcelona. 

El resultat? Sandra Llopart ha estat escollida la primera alcaldessa de la bici de Barcelona. La voleu conèixer? Us la presentem!

La Sandra és veïna del Poblenou i fa més de set anys que es desplaça cada dia en bicicleta per la ciutat. Així és com es presenta, però volem saber-ne més, i també de les raons que l’han fet presentar-se a aquest càrrec. 

Sandra, explica’ns què vol dir ser alcaldessa de la bicicleta de Barcelona?

Ser alcaldessa de la bicicleta de Barcelona significa formar part del projecte de l’ONG Bycs i de la xarxa d’alcaldes i alcaldesses al món, que té un objectiu comú: promocionar la bicicleta, donar suport als projectes existents a les ciutats i treballar voluntàriament per apropar la bicicleta com a mitjà de transport quotidià a més persones. 

Bycs diu que les bicis transformen la ciutat i, alhora, les ciutats transformen el món. No puc estar-hi més d’acord!

La visió que et dona participar en aquesta xarxa mundial és molt enriquidora, ja que et permet conèixer experiències molt diferents i pensar quins projectes podrien encaixar a la nostra ciutat, o també donar veu a projectes que estem fent aquí i que es podrien exportar a altres ciutats.

En el cas de Barcelona, doncs, es tracta de complementar tot el que s’està fent i que a dia d’avui existeix. Amb molta humilitat i en cap cas des del protagonisme personal, sento que la bicicleta té molt a dir a Barcelona.

L’alcaldessa de la bicicleta ha d’aconseguir ser un altaveu de les reivindicacions dels col·lectius ciclistes i de la gent que va amb bicicleta per la ciutat, i alhora engegar nous projectes de promoció de la bicicleta.

I com a curiositat, què és el que t’ha motivat a presentar-te a aquest càrrec?

Doncs m’ha motivat principalment la voluntat d’ajudar que la nostra ciutat camini cap a la sostenibilitat. Partim d’una ciutat altament contaminada amb un excés de trànsit de vehicles, majoritàriament contaminants i que ocupen la major part de l’espai. La mobilitat en bicicleta ha de ser una peça clau del canvi ­­­i de la transformació a la ciutat que volem viure. 

M’agradaria aportar el meu granet de sorra per poder aconseguir-ho. De fet, estic convençuda que l’increment de la bici serà més gran del que pensem. El futur es presenta incert i moure’s en bici és ràpid, fiable i econòmic: la bicicleta és la mobilitat del futur 

Jo soc una persona ben normal, i vull ser el mirall d’altres persones des d’aquesta posició propera i transparent. El meu lema: si jo he pogut, perquè no tu?

Ara que hem entrat en matèria, quines són les principals tasques de l’alcaldessa de la bicicleta?

La tasca principal de l’alcaldessa de la bicicleta ha de ser de promoció de la bicicleta. He començat a desenvolupar una revisió dels projectes que podrien encaixar millor a la nostra ciutat, amb una mirada crítica de les mancances i les dificultats dels recorreguts en bici diaris. 

Em baso en la meva experiència pedalant per la ciutat, no conec millor cap altra ciutat que la meva, Barcelona.

Però sobretot la meva tasca també és escoltar i estar oberta a establir contactes amb tots els agents implicats. Formo part de grups afins a la bicicleta a la ciutat, parlo amb moltes persones que pedalen per Barcelona, fet que afavoreix que tingui molta informació del que està passant a la ciutat. Basant-me en tot això, m’agradaria donar suport a la feina que ja estan fent una gran xarxa d’entitats i col·lectius a la ciutat i, en paral·lel, poder tirar endavant noves iniciatives els propers dos anys.

Una de les primeres accions que he pogut fer, ha estat participar a la Festa de la Bicicleta de Barcelona. Hi vaig poder escoltar i conversar amb molta gent. Estic molt emocionada de tota la gent que va venir a saludar-me a la carpa i que va compartir les seves propostes per millorar la ciutat. M’agradaria poder entomar aquestes propostes, posar fil a l’agulla i col·laborar en el seu desenvolupament.

Aquesta setmana també he participat en el grup de treball de la bicicleta del Pacte per la Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, un espai en el qual mai no havia participat. Crec hem de posar en valor que tenim un consistori que ens presenta feina que s’està fent entorn de la bicicleta, cosa que no passa a totes les ciutats.

I alhora, en aquests espais hi ha moltes i moltes entitats participant, opinant i, en definitiva, apropant la veu de la ciutadania a l’Administració. Hem potenciar aquest diàleg.

I si et plantegem objectius, quines són les teves principals ambicions com a alcaldessa de la bicicleta de Barcelona?

D’una banda, la meva ambició com a alcaldessa de la bicicleta és poder col·laborar amb tots els projectes que ja s’estan desenvolupant a la ciutat, poder amplificar i visibilitzar la seva gran tasca.

D’altra banda, vull ajudar que més gent pugui anar en bicicleta. No és senzill pujar en una bicicleta a la ciutat i travessar-la. Barcelona té molts dèficits encara, per la inconnexió de gran part de la xarxa de carrils bici, que a més compta amb diferents amplades i dissenys. 

Un exemple, si no estàs molt habituat a moure’t en bicicleta, has d’estar segur que arribaràs del punt A al B. Ara mateix, depèn d’on vagis pot ser complicat. 

Quan abans parlava de que més gent faci servir la bicicleta, em faria especial il·lusió promoure l’ús de la bicicleta i el canvi modal de dones de més de 40 anys. Poder generar empatia en dones d’edat adulta, el meu missatge: si jo ho he pogut fer, totes podem! Aquest és un dels projectes que m’agradaria iniciar passat l’estiu.

També m’agradaria poder parlar amb l’alcaldessa de la ciutat Ada Colau, o amb l’Ajuntament de Barcelona, i que em sentin com una nova interlocutora.

Per finalitzar, potser vols aprofitar aquesta entrevista per fer alguna crida als i les ciclistes de Barcelona, o inlcús a les persones que pedalen per l’àrea metropolitana… Què els diries?

Què els diria? Doncs en primer lloc, m’agradaria agrair-los que utilitzin un mitjà de transport sostenible. També voldria que dir-los que cal respectar sempre la gent que va a peu, la resta de ciclistes i usuaris de la via, i que creem escola i donem exemple!

A aquelles persones que tenen curiositat i energia, que s’animin a participar en els projectes i les reivindicacions que es fan a la ciutat. La nostra força i capacitat de generar canvis no prové dels lobbies de poder, no cal dir-ho, sinó de l’associacionisme.

Ciclistes!!! Treballem per aconseguir una ciutat millor, no només per a nosaltres, sinó per a tothom.

Moltes gràcies, Sandra. Ha estat un autèntic plaer conèixer-te una mica més, a tu i també la tasca que vols tirar endavant. Et desitgem molta sort i encerts!

Us animem a seguir la feina que desenvolupa la Sandra com a alcaldessa de la bici de Barcelona a les xarxes socials. Seguiu-la el seu canal d’Instagram o Twitter.