Ara que acaba l’any, mirem enrere i fem repàs de tot el que hem tirat endavant. Tenim tenim moltes idees per al 2023, però ara volem fer un recull dels projectes més destacats que l’Oficina Metropolitana de la Bicicleta ha dut a terme durant el 2022.
Com cada any, vam començar la nostra activitat amb la gala d’entrega de premis Bicimpuls. Com en edicions anteriors, es van premiar diversos projectes dinamitzats des de les entitats que treballen dia a dia per promoure l’ús de la bici a la metròpolis. Aquests premis no només són una oportunitat magnífica per donar reconeixement a les entitats i persones que treballen per la bici, sinó que, a més a més, són un espai de trobada i de celebració obert a tothom que defensa l’ús de la bicicleta com a mitjà de transport a les ciutats.
Al març vam celebrar el 10è aniversari del servei Bicibox amb unes jornades tècniques dedicades a l’aparcament segur de bicicletes. Vam poder conèixer amb detall la trajectòria de la primera dècada del servei Bicibox, tant els aspectes que li han permès consolidar-se com a xarxa d’aparcaments segurs per a bicicletes a la metròpolis, com els reptes de futur als quals s’enfronta. Així mateix, vam comptar amb convidats d’altres administracions i entitats que van compartir altres experiències i aprenentatges en la matèria.
A l’abril, com és habitual, ens vam sumar a la campanya #30diesAMBbici mitjançat el sorteig d’una bicicleta elèctrica a través d’un repte de promoció de la bici en xarxes socials, i a més a més, vam impulsar la posada en marxa de dos nous bicibusos a la metròpolis: un a Viladecans i l’altre a Montcada i Reixac.
Al maig, vam publicar els resultats de la 2a campanya d’aforaments d’usuaris de la Bicivia. Aquest estudi forma part d’una tasca fonamental per a la promoció de l’ús de la bicicleta: recollir i visualitzar dades que permetin impulsar polítiques en favor de la mobilitat ciclista i infraestructures dedicades i adaptades a la bicicleta.
Al juny ens vam sumar a la Festa de la Bici de Barcelona, participant a l’espai d’entitats amb una estand informatiu, en el qual vam poder donar a conèixer tots els serveis que ofereix l’AMB per promoure l’ús de la bicicleta, i vam oferir in situ el registre de bicicletes particulars amb el Biciregistre estatal de la Red de Ciudades por la Bicicleta. També vam portar les nostres Cletes com a part de les bicicletes de càrrega que es podien testar al circuit de proves instal·lat a l’espai.
També al juny, vam ser presents al Velo-city, el congrés internacional més important de bicicleta urbana. En aquesta ocasió, el congrés es va celebrar a Ljubljana entre el 14 i el 17 de juny, i vam presentar-hi el sistema Bicibox com a servei d’estacionament segur de referència a la metròpolis Barcelona.
Abans de marxar de vacances d’estiu, vam publicar al nostre blog una entrevista molt especial a Sandra Llopart, la nova “alcaldessa de la bici” de Barcelona. L’alcaldia de la bici ha arribat a Barcelona com un projecte impulsat des de la ciutadania per visibilitzar i defensar l’ús de la bicicleta a la ciutat. Just tornant de la pausa estival, vam organitzar una formació tècnica sobre infraestructura ciclista de qualitat, adreçada als equips tècnics de mobilitat i espai públic dels diferents municipis de l’àrea metropolitana. Aquesta formació va culminar amb una visita a Copenhagen per poder tenir l’experiència d’usuari de la infraestructura danesa, tant a escala de ciutat com en l’àmbit metropolità.
Al novembre es va fer la presentació oficial del nou servei metropolità de bicicletes compartides AMBici, que es posarà en marxa el primer trimestre del 2023 a Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí i Cornellà de Llobregat, i a poc a poc s’anirà estenent fins a arribar a 15 municipis, i 2.600 bicicletes el 2024.
I per finalitzar l’any, hem posat en marxa una nova campanya per promocionar la bici com a mitjà de transport quotidià. Aquesta campanya es duu a terme a través de la ràdio i d’Internet, amb quatre càpsules de vídeo, amb el lema: “En bici, anem bé”.
També hi ha projectes que hem anant treballant i que encara no tenen visibilitat, com projectes executius de nous trams de Bicivia, estudis sobre l’anàlisi cost-benefici de la infraestructura ciclista, punts de comptatge d’usuaris a la xarxa Bicivia, millora de la senyalització, actualització de la xarxa pedalable metropolitana o noves referències per coordinar la normativa metropolitana de la bicicleta. Durant els propers mesos, us els anirem presentant i compartint.
Així mateix, estem construint altres projectes que volem anar consolidant, com ara l’oferta formativa en l’ús de la bicicleta de manera autònoma i segura en la infància. Aquest any, hem adquirit una flota de bicicletes al parc de Can Zam per tal de poder fer més accions d’educació viària en l’àmbit escolar, i de més qualitat.
I fins aquí hem arribat aquest any, ara marxem uns dies per celebrar les festes i carregar les bateries. A la tornada ens esperen nous projectes i nous reptes, sempre amb l’objectiu que el 2023 la bici continuï creixent arreu de la metròpolis de Barcelona.
Ens trobem pedalant!!!